آرمه پارسیان | شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان

ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و زیبایی با نازلترین قیمت

آرمه پارسیان | شرکت خدمات درمانی آرمه پارسیان

ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و زیبایی با نازلترین قیمت

بایگانی
  • ۰
  • ۰

عوامل تغییر رنگ دندان


عوامل تغییر رنگ دندان متعددی هستند که موجب تغییر رنگ آنها می شوند. این عوامل ممکن است داخلی یا خارجی باشند. در ادامه این عوامل بررسی شده است. عناوین عوامل تغییر رنگ دندان و توضیحات لازم آن نیز برای شما بیان شده است. درمان هایی هم برای این عامل ها وجود دارد، که سعی می شود در مقاله های آتی برای شما عزیزان آورده شود.

عوامل تغییر رنگ دندان ها


تغییر رنگ دندان ها به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود. در ادامه این عوامل بطور کامل ذکر شده است.

عوامل داخلی تغییر رنگ دندان


داروها


معدود داروهایی هستند که مصرف آنها در زمانی که جنین دارید و یا دوران نوزادی و کودکی فرزندان موجب تغییر رنگ دندان ها می شود. گاهی این تغییر رنگ ها آنقدر شدید است که درمان آنها سخت و هزینه بر است. بهتر است از مصرف خودسرانه این داروها بپرهیزید تا از تغییر رنگ دندان جلوگیری بعمل آید. تتراسایکلین یکی از همین داروها در این زمینه است. مصرف این دارو باعث ایجاد لکه های خاکستری و سیاه روی دندان ها می شود. بسته به زمان مصرف شما از این دارو روی دندان هایتان اثر لازمه را می گذارد. گاهی اوقات احتمال دارد تا این لکه ها به مرور روی کلیه دندان های شما ایجاد شود.

فلوراید


این ماده عنصری است که دندان ها را در مقابل پوسیدگی مقاوم می سازد. پس وجود آن برای تحکیم و استقامت دندان ها لازم می باشد. اما باید حد مصرف آن را رعایت کرد چون ممکن است باعث تغییر رنگ دندان از زرد به قهوه ای شود. در بعضی موارد حتی با این تغییر رنگ لکه هایی به رنگ سفید یا قهوه ای ایجاد می شود. گاهی هم در آب آشامیدنی برخی از مناطق فلوراید اضافی است که موجب زردی دندان ها می شود.

روت کانال


اکثر دندان هایی که با روت کانال درمان می شوند، پس از گذشت مدت زمانی دندان هایشان تغییر رنگ پیدا می کند. این تغییر رنگ علل گوناگونی دارد که در زیر به انها اشاره شده است:
خونریزی پالپ دندان

جای ماندن بقایای پالپ در تاج

اثر مواد پرکننده

برای جلوگیری از این موارد توصیه می شود تا درمان بوسیله روت در زمان مناسبی انجام شود تا از اثرات آن کاسته شود.

مواد ترمیمی


گاهی آلگام هم که از مواد ترمیمی دندانپزشکی است موجب تیرگی دندان می شود. جیره موجود در آن ،که با آن دندان را پر می کنند، به مرور زمان خود را به بافت می رساند. بدین صورت سبب تیرگی دندان نیز می شود. افراد در این گونه موارد چندین سال بعد اقدام به سفید کردن دندان های خود می کنند. ولی باز ظاهر دندان همچنان تیره است و نیاز به درمان دارند.

ضرب  خوردن


اکثر مواقع ضرب دیدن دندان موجب تغییر رنگ آن می شود. علت تغییر رنگ دندان در خونریزی هایی است که از پالپ صورت می گیرد. این خونریزی به توبول های عاج نفوذ می کند و باعث تغییر رنگ دندان خواهد شد.

عفونت


دندان های شیری و حتی دائمی که دچار عفونت می شوند باید در زمان مناسب درمان شوند وگرنه باعث تغییر رنگ دندان می شوند.

بیماری های ارثی


بیماری هایی هستند که افراد بصورت مادرزادی به آن ابتلا هستند و یا به عبارتی ارثی هستند. بیماری هایی همچون بیماری های خونی، نقص مینا و یا نقص عاج و حتی پوستی در این دسته قرار دارند.

عوامل خارجی تغییر رنگ دندان


رنگ ریزه غذا


مواد غذایی که رنگی هستند در دراز مدت منجر به سیاه شدن دندان ها می شوند. غذاهایی که داخل آنها از رب گوجه ، زعفران و موادی از این قبیل استفاده می شود در این دسته قرار دارند.

چای


زیاده روی در مصرف چای ، مخصوصا چای های پررنگ موجب تیرگی دندان ها می شود. در چای فلوراید است که مصرف بیش از اندازه آن موجب فلوئوریزاسیون دندان می شود.

قهوه


این نوشیدنی نیز همانند چای است و مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ در دندان می شود.



دود سیگار


یکی از بدترین عواملی است که موجب تغییر رنگ دندان می گردد.

دهانشویه


بهتر است برای مصرف دهانشویه از پزشک خود مشورت بگیرید. استفاده دائمی از دهانشویه موجب برهم خوردن فلور میکروبی می شود که خود باعث سیاهی دندان ها می شود.

سن


یکی از مهم ترین عوامل در سیاه شدن دندان ها ، سن است. زمان رویش ، مینای دندان شفاف و سفید است. پس از گذشت مدت زمان معینی دیگر شفافیت اولیه را نخواهند داشت و شروع به تغییر رنگ می کنند.

نیروهایی که هنگام میل کردن وعده های غذایی تان به دندان های شما اعمال می شود، باعث ایجاد ترک هایی در دندان می شود. این ترک ها که با نفوذ رنگ ریزه ها به داخل آن سیاهی دندان ها بیشتر خواهد شد.
  • ۹۸/۰۵/۱۲
  • شایان کیانی

عوامل تغییر رنگ دندان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی